27 t/m 30 sept. 2007, Electron Breda
home programma kaarten films insturen pers over butff links archief

Jack Stevenson
Totally Uncensored: A History of scandinavian Sex Cinema
Specialist Jack Stevenson presenteert in de nacht van vrijdag 28 september op zaterdag 29 september het programma Totally Uncensored, waarin hij op bloemrijke wijze vertelt hoe de Scandinavische sekscinema de wereld veroverde.
...meer Jack Stevenson
...meer Totally Uncensored


Grindhouse
Op het festival is ook aandacht voor Grindhouse-films. De naam 'Grindhouse' verwijst naar oude bioscopen in grote Amerikaanse steden waar de hele dag door films vertoond werden. ...meer


Al Adamson
Aan het oeuvre van B-filmkoning Al Adamson (1929 - 1995) wordt een mini-retrospectief gewijd. ...meer


Extreme
Voor die-hards met een sterke maag is er het themaprogramma 'Extreme'. ...meer


Aldir Mendes de Souza

De Braziliaan Aldir Mendes de Souza (1941 - 2007) maakte zijn eerste, avantgardistisch getinte films in de jaren '60. Daarnaast schilderde hij. Tevens was hij plastisch chirurg en als zodanig kwam hij op een goede dag op het idee om een 35mm r�ntgencamera te gebruiken voor het maken van heel �ndere foto's. Zo maakte hij onder meer foto's van katten, papegaaien en rokende mensen.
Vervolgens ging hij kijken welke foto's hij zou inzenden voor de Arteonica Expositie in Sao Paulo in 1971, een van de eerste internationale tentoonstellingen over kunst en technologie. Toen hij daarmee bezig was, kwam hij op het lumineuze idee om zijn r�ntgencamera te gebruiken bij het maken van een heuse film. Dat werd de korte film Suicidio Brasileiro (Brazilian Suicide) uit 1971, die in premi�re ging op de Arteonica Expositie.

De film werd goed ontvangen en dat leidde ertoe dat Kodak en een Braziliaanse filmproductiemaatschappij hem gezamenlijk vroegen om met dezelfde techniek een lange commerci�le film te maken. Het resultaat was een met een miniem budget gemaakte film getiteld O Homem que Descobriu o Invis�vel (The Man who Discovered the Invisible). Dit was het verhaal van een gesjeesde wetenschapper die een loep had weten te fabriceren waarmee je alles in r�ntgenbeelden kon bekijken.
De film was zelfs met z� weinig geld gemaakt, dat Mendes de Souza de hoofdrolspeler betaalde met een gratis neuscorrectie � wat ongetwijfeld nog nooit eerder in de filmgeschiedenis voorgekomen was.
Om zuiver commerci�le redenen en ondanks fel tegensputteren van Mendes de Souza voegde de studio zaken toe als softpornosc�nes en veranderde men de titel in The Man Who Discovered the Naked Invisible. De film werd een kassucces, maar Mendes de Souza was daar totaal niet blij mee. Daarom monteerde hij uit beelden van deze film later, in 2006, een korte versie onder de titel O Loupe de Riao X (The X-Ray Loupe), die hij naar enkele underground-filmfestivals wilde sturen voordat hij zou sterven.

Hierna maakte hij n�g een korte film, O Preto e Branco na Bienale com Rumo ao Guaruja (Black and White in the Biennial, Destination Guaruja). Deze film, waarin geen gebruik is gemaakt van de 'X-Ray'-technologie, was, aldus de maker, bedoeld als een �sub-underground, Braziliaanse re�nterpretatie van Midnight Cowboy en Easy Rider�.

Tijdens een evenement in 1971 waarop werk van hem te zien was, ontdekte de filmmaker de latere steracteur Aldo Bueno; deze werkte daar toen als een schoonmaker. Ze werden vrienden en gingen samenwerken. Door de bekendheid die de acteur hiermee verwierf, bouwde hij een carri�re in de film- en muziekwereld op. Hij is tegenwoordig een bekende sambazanger in Sao Paulo.

De laatste film waaraan hij meewerkte, was Black Hole, een documentaire die aanvankelijk zou gaan over zijn schilderwerk in de laatste maanden van zijn leven. Toen de film half af was, nam hij zich de film in bezit en wist hij de regisseur ervan te overtuigen om een retrospectief over zijn gehele carri�re te maken, eindigend met beelden van hem op zijn sterfbed in een ziekenhuis in Sao Paulo. Hij overleed in januari van dit jaar.

Aan zijn werk wordt op het festival een retrospectief gewijd middels vertoning van de films Suicidio Brasileiro (Brazilian Suicide), O Loupe de Riao X (The X-Ray Loupe) en O Preto e Branco na Bienale com Rumo ao Guaruja (Black and White in the Biennial, Destination Guaruja), alsmede de documentaire Black Hole.

Vertoning:
do. 27 sept., 22.00 uur, kleine bovenzaal
zo. 30 sept., 18.00 uur, kleine bovenzaal